Monday, April 9, 2012

baitul muslimku...


saat2 mengenali suamiku lebih kurang dua tahun lalu, masih segar dalam ingatanku. to be exact its not really dua tahun, it was about almost 5 years ago. i know his existence when i was in foundation (belum lagi degree). dat time we attended the same program(he was in his first year degree dat time).but he did not notice me at all. its not i 'usha' him. it was becoz he was quite extroverted that time. even the boys brought him up. the girls lagi la talk about him. but i think he is not the person who like to be talked about. he's quite shy especially to girls. as he didnt notice my existence at all, and me myself should not think more about him, so i just ignore about him. he was to me just like any other boys. not more than that. (yela, siapala aku).

two years later, i attend a meeting of our persatuan in university. he was the chairperson/chairman of the society dat time. he organized the meetings and programs with the help of all the committees including me. but i was no one at that time, even he cant remember my name eventhough has been 'taaruf'ed during the first meeting. he was not really care about girls (looked like that la..). my friend that time was his assistant. then the whole semester we run the programs and focus on the mission of the society. alhamdulillah, till then it was our last program for that semester. that night, we had our class with ustaz. the day after was my end of module examination (dat time mujahadah jugala, nak p kelas ke nak study huhu). then it just end like that.

tomorrow morning, just before i sat for the exam, my friend (who was his assistant) PM me. she said "ji, amir tanya nama ji" . i was stunned that time. 'yaALLAH, ujian apakah ini yaALLAH' i was thinking. but just becoz i was only at the corner for the exam, so i just tried to ignore it. i told her "just tell him, he will know one day if ALLAH wants him to know" . then i entered the exam hall.

the reason why i tried to ignore his request are :
1. aku malu dengan sahabatku yang menjadi orang tengah itu.
2. aku bimbang aku salah faham niatnya bertanyakan namaku pada sahabtku. maka bertindak neutral adalah lebih selamat.
3. aku baru sahaja menolak satu lamaran ke atasku. namun yang membimbangkan aku ialah aku terdengar ura2 yang mengatakan ayahku mempunyai salon untuk dipadankan denganku.
4. aku malu dengan ALLAH, aku ini hamba yang berdosa, aku x layak untuk didampingi atau mendampingi muslimin yang baik sepertinya.

hampir seminggu juga aku melupakan perkara itu. aku berjaya mengatakan pada hatiku itu hanyalah permainan dunia. anggaplah ia satu persinggahan yang akan pergi dan mungkin akan berulang dengan watak yang lain pula.

seminggu kemudia sahabatku datang ke bilikku. katanya saudara amir keep asking her ttg namaku, she did refuse to answer but then she felt stress. amir said to her , "saudari jangan salah faham, saya bertanyakan namanya dengan niat yang baik. saya ingin merisiknya seterusnya melamarnya dengan cara yang mulia" . then my friend told him my name. but she also told him "tetapi kalau itu niat saudaram setahu saya, kawan saya hazirah tu dah dilamar seseorang. tapi saya tak tahu la status sekarang, sbb hari tu dia tanya pendapat sy ttg satu lamaran ke atasnya" . i was told dat akhi amir sangat terkejut that time. he asked my friend to ask me either i accept the proposal or not. but my friend refuse as she said it was not her task/job to do that. she ask him to ask me himself. (the only thing he knows about me is my name told by my friend, how can he contact me to ask that? huhu).

day by day, i tried to not thinking about him. tapi jiwa aku rasa x tenang. sedangkan masa tu banyak masa aku habiskan bersendirian di surau. aku cuba untuk meneutralkan hati, memfokuskan perhatianku pada hubungan aku dengan ALLAH, tetapi seperti ada yang tak tenang dalam diriku. aku masih terfikirkan lamaran terbaru itu. aku terfikir, adakah dengan menerima lamaran ini bermakna aku tidak lagi perlu menolak lamaran selepas ini, krn pastinya tdk ada yang mengkhitbah atas khitbah saudaranya. then i did istikharah for about one week. at the end of the week, i decided to tell the whole story to an alumni whom i know him well in his undergraduate years. i consult him for the issue. alhamdulillah, he was so happy and that night dia terus arrange perjumpaan dgn akhi amir. i was quite terkejut dan takut dengan 'agresif'nya abang itu.

dia menjadi orang tengah kami, dipendekkan cerita, satu pertemuan diatur sebagai majlis taaruf untuk kami. di situlah segala2nya bermula. dengan hanya sekali taaruf, kami terus membuat keputusan untuk mengikat pertunangan. it was happen after my professional exam year 2. both my parents merestui calon suamiku.

the next semester, i was in sungai buloh campus doing/starting my clinical years. he was in shah alam doing his final year. we did our own business. we didnt meet, we didnt talk. i even was not a friend of him in social network. one day he decided to tell his parents about me. his parents were so eager to know me. they asked him for my photos but he did not has one. he was so shy to ask me for my photo. till one day he asked me to send an emel of my photo to his mum. but i used my own way, i put a photo of mine on my blog and i sent him the link. then he sent his mother the link. i still remember his mother's compliment that time "wah! anna althafunnisa'. i guess she is the right person for u my son!" . he forward to me his mother's SMS. i was speechless that time. by right, im no one actually...

the same thing went to my parents. both of them very eager about my future husband. selalu je suruh aku invite datang rumah. mereka xtau kami ni sangat malu sesama sendri. and his mum also used to ask him many questions about me. but almost all the questions couldnt be answered by him. how can we know each other. we were so busy with our commitments in university yet we were very9999x shy each other.. huhu..

then to make things easier and simple, we decided to get married. padaku, jika akhlaknya yang baik itu blh dijadikan mahar pernikahan, itu sudah memadai bagiku, tdk perlu harta melimpah ruah, cukuplah agama yang ada pada dirinya, yang akan menjaga kami sekeluarga dunia akhirat. untuk muslimah bekerjaya sepertiku, apa lagi yang aku harapkan dari seorang suami, selain akhlaknya untuk memahami mehnah kerjayaku, untuk membimbing keluragaku, untuk memastikan kesibukan kami sekeluarga tak membawa kami jauh daripada landasan hidup beragama. my mother said, kami x kisah apa bentuk pun mas kahwinnya, asalkan cukup syarat sah nikah. ada mas kahwin. jika alquran sebiji pun xpe. tak perlu hantaran. alhamdulillah, aku bersyukur kerana dikurniakan ibu bapa yang faham prinsip agama dalam hal ini.

to be exact , for the whole one and a half year of engagement, we only met 5 times. 3 times in front of parents, and two times in front of brothers and sahabat (sbb masa tu my dad sibuk je minta tlg dia tengokkan keretaku yang rosak. tp syukurlah, if not mau nye reput macam tu je keretaku.. huhu... aku malu nak mtk tlg boys..)

then we got married on 24th january 2012. saat ijab kabul itu sah, hanya ALLAH yang tahu perasaaanku. di hadapanku ketika itu seorang pemuda yang sah bergelar suamiku. yang akan menjagaku sepanjang hayatnya/hayatku. insyaALLAH. di hadapanku ketika itu seorang pemuda yang masih banyak aku perlu tahu tentang dirinya, masih banyak yang aku perlu belajar ttg dirinya. aku bangga kerana kami berjaya menjaga hubungan kami sebelum nikah. pastinya selepas itu bermulalah banyak perkara ttg diri kami. aku mulai belajar mencintai dan dicintai oleh seseorang yang sah bergelar suami. alhamdulillah... then started the life long journey. enjoy the challenges!

masih aku ingat masa makan pada hari akad nikah tu, kami duduk agak jarak sehingga ditegur makcik, kenapa kami duk jauh. jawab suamiku, "belum biasa lagi" . hehe. nasib baik dia tlg jawabkan. petang tersebut kami hantar adikku ke MRSM kota putera. dan malam tu kami makan kat luar. luang masa di luar memberi kami lebih masa untuk menyambung perkenalan kami. betul tekaan aku, sebaik sampai di rumah, orang2 di rumah berkumpul di depan TV. kalau kami berada di rumah hari tu, x banyak yang kami blh berborak berdua. esoknya , kami menziarahi sanak saudara....

berkahwin sewaktu masih dalam pengajian dan suami ku pula baru sahaja habis pengajian pastinya ada pahit manisnya tersendiri. tapi selagi kita baik dengan ALLAH, ALLAH bantu kita harungi setiap detik dalam hidup kita, alhamdulillah... =)

5 hari selepas bergelar suami isteri, kami berpisah untuk komitmen masing2. dia perlu kembali ke shah alam untuk meneruskan perjuangannya sebagai individu muslim, masih perlu menghadiri pelbagai temuduga tawaran kerja sementara menunggu keputusan semester akhirnya.. manakala aku pula pulang ke selayang, kembali meneruskan komitmen sebagai pelajar tahun empat fakulti perubatan... alhamdulillah... anything happen to me, i will just ring my husband.. and he will come to selayang as fast as the flash light.. hehe . kan senang ada suami!!! hehe. alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment