Saturday, December 24, 2011

exam is just around the corner...


this time im writing again in the midst of hectic time.. this evening after asar i cancel my joging schedule to substitute my group study... hypertension, insulin COPD so on... O' Allah, garnt my wishes... make it easy for me ....

semua orang diuji dalam kehidupan ini.. begitu juga aku. ujian yang ALlah bg kepada setiap hambaNYA berbeza beza, tanda begitu eksklusif layanan ALlah pada hamba2NYA... sejauh mana kita berjaya menghadapi ujian itu bergantung kepada sejauh mana kita beriman bahawa kita milik ALLAH.. astaghfirullahal azhiim... ampuni aku ya ALLAH atas khilafku...

begitu juga yang dinamakan EXAM... setiap hari dalam fikiran seorang mahasiswa tipikal, akan hanya ada, HOW TO SCORE EXCELLENT IN MY EXAM?? without knowing, without thinking, without realizing that life is actually more than that. life is not just all academic stuffs. tak hairan lah jika ada pelajar perubatan yang ditipu hartanya selepas graduate dan bekerja sebagai housemen officer..

kegagalan lepas memang satu ujian hidup yang besar untuk aku. memandangkan aku ini bukanlah mukminah yang sangat hebat, maka aku kira , kegagalan akademik kali lepas adalah kifarah dosa2ku.. by hook or by crook i have no choice, i have to accept the fate n take ibrah from it n make efforts to improve my life in the future. sounds easy right? but actually its not that easy... too many obstacles i had to face and enough to make me traumatize by that experience.. all i can say tp people is "I AM NOT STUPID AND I WANT TO PROVE IT TO ALL OF U". bcoz what i've gone thru all these while cannot be describe by words... only ALlAH and me know..

talking about EXAM, adakah selepas saya bergelar siswazah dengan segulung ijazah ini , maka ujian/EXAM akan berakhir? it depends if i want to further my studies. but let think, what if I DIE TOMORROW??? jangankan ijazah, final exam minggu depan pun saya x sempat.. yang saya sempat apa? EXAM DI ALAM BARZAKH.. yang menjadi audit kepada nilai amalan saya di atas dunia ini ... muhasabahlah wahai diri... jangan kita taksub kepada dunia, atau kita tidak seimbang dalam menguruskan dunia dan akhirat sehingga kita rugi di dewan peperiksaan mahsyar... di situ, sekecil2 amalan akan dihitung.. n turning back....

SAMA-SAMALAH KITA BERUSAHA UNTUK MENGHADAPI EXAM DI DUNIA DAN DI AKHIRAT....

No comments:

Post a Comment